Przedstawię dzisiaj bardzo przydatną funkcjonalność Excela, która może znacznie przyspieszyć pracę. Załóżmy, że często tworzymy skoroszyty Excela według określonego wzoru, na przykład jakieś formularze, faktury, wnioski itp.
Chcę mieć łatwy dostęp do tych plików, ponieważ często je otwieram. Poniżej przedstawię dwie metody, z których czytelnik może sobie wybrać tą, która mu najbardziej odpowiada.
Pliki otwierane przy włączaniu Excela
Pierwsza metoda jest zdecydowanie najprostsza. Tworzę dowolny plik Excela i zapisuję go w folderze:
C:\\users\nazwa użytkownika\Dane aplikacji\Microsoft\Excel\XLSTART
Jeżeli te katalogi nie są widoczne należy wejść do: NARZĘDZIA -> Opcje folderów -> zakładka widok i włączyć Pokaż ukryte pliki i foldery. Jest to menu eksploratora Windows.
Szablony
- Szablon programu Excel (xltx),
- Szablon programu Excel z obsługą makr (xltm),
- Szablon programu Excel 97-2003 (xlt).
Po zapisaniu szablonu mogę bardzo łatwo stworzyć nowy plik na jego podstawie:
- Klikam przycisk Office,
- Klikam Nowy,
- Z lewej wybieram Moje szablony,
- W nowym oknie wybieram wcześniej zapisany szablon.
Wcześniej zapisane szablony |
Po wybraniu jednego z szablonów otworzy mi się nowy plik Excel w formacie odpowiadającym szablonowi.