Otwierania plików przy starcie Excel – szablony, dodatki i inne

Przedstawię dzisiaj bardzo przydatną funkcjonalność Excela, która może znacznie przyspieszyć pracę. Załóżmy, że często tworzymy skoroszyty Excela według określonego wzoru, na przykład jakieś formularze, faktury, wnioski itp.

Chcę mieć łatwy dostęp do tych plików, ponieważ często je otwieram. Poniżej przedstawię dwie metody, z których czytelnik może sobie wybrać tą, która mu najbardziej odpowiada.

Pliki otwierane przy włączaniu Excela

Pierwsza metoda jest zdecydowanie najprostsza. Tworzę dowolny plik Excela i zapisuję go w folderze:

C:\\users\nazwa użytkownika\Dane aplikacji\Microsoft\Excel\XLSTART

Jeżeli te katalogi nie są widoczne należy wejść do: NARZĘDZIA -> Opcje folderów -> zakładka widok  i włączyć Pokaż ukryte pliki i foldery. Jest to menu eksploratora Windows.

 Każdy plik umieszczony w tym katalogu (może ich być kilka), będzie włączał się przy uruchamianiu Excela. Trzeba pamiętać, że będą pojawiać się także przy zwykłym otwieraniu pliku Excel, np. z pulpitu. Jeżeli umieścimy w tym katalogu dwa pliki, to otwierając plik z pulpitu, otworzą nam się wszystkie trzy, ten otwierany plus dwa za katalogu.

Szablony

Po stworzeniu pliku Excel mogę zapisać go jako plik szablonu. Może on mieć różne rozszerzenia.

  • Szablon programu Excel (xltx),
  • Szablon programu Excel z obsługą makr (xltm),
  • Szablon programu Excel 97-2003 (xlt).
Zapisując plik w jednym z tych formatów, Excel podpowiada domyślną lokalizację zapisu:
C:\users\nazwa użytkownika\Dane aplikacji\Microsoft\Szablony

Po zapisaniu szablonu mogę bardzo łatwo stworzyć nowy plik na jego podstawie:

  1. Klikam przycisk Office,
  2. Klikam Nowy,
  3. Z lewej wybieram Moje szablony,
  4. W nowym oknie wybieram wcześniej zapisany szablon.
Wcześniej zapisane szablony

Po wybraniu jednego z szablonów otworzy mi się nowy plik Excel w formacie odpowiadającym szablonowi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *